Meer energie voor jouw medewerkers

 

Energieke medewerkers zijn productiever, gezonder en meer gemotiveerd. Daarom verdient energiemanagement alle aandacht van ieder bedrijf. Want als mensen zich goed voelen op hun werk ga je samen vooruit. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers hun energieniveaus hoog houden? Hieronder vier tips.

Vraag jouw medewerkers wat zij nodig hebben

Goed werkgeverschap betekent jouw medewerkers ondersteunen zodat zij een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het bedrijf. De behoeftes van medewerkers verschillen per persoon want elke situatie is anders. Vooral nu de corona crisis zo’n grote invloed heeft op de manier van werken. Je hebt medewerkers die thuiswerken met hun kinderen om zich heen. Anderen hebben moeite met het vinden van structuur en een vast dagritme. Het is dus noodzakelijk om per medewerker te kijken wat diegene nodig heeft. Ga regelmatig in gesprek met jouw collega’s en onderzoek wat zij nodig hebben om goed te functioneren. Waar krijgen zij energie van? Wat leidt tot stress of lage energie? Wat zouden ze anders willen doen?

Leer medewerkers stress te begrijpen

Het grootste energielek wordt veroorzaakt door stress. Maar er is geen one size fits all oplossing voor werknemers die stress ervaren. De oorzaken en symptomen van stress verschillen per persoon. Deze kunnen fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel zijn. Als je stress bij jouw medewerkers wil verminderen, is het van belang om te begrijpen hoe stress ontstaat en hoe het zich uit. Wanneer voel ik stress? Wat voel ik precies? Wat zijn de gevolgen? Dit kun je doen door medewerkers te leren over hun persoonlijke stress, bijvoorbeeld door middel van voorlichting en coaching. Zij kunnen leren hoe ze een gezonde werkbalans kunnen creëren in hun persoonlijke situatie. Maar de verantwoordelijkheid ligt ook bij de leidinggevenden. Ook zij hebben de taak om signalen van stress te leren herkennen zodat er op tijd bij kunnen zijn.

Geef medewerkers vrijheid

Geef medewerkers tijdens kantooruren de tijd om aan eigen ideeën te werken. Bij FedEx hebben ze de zogeheten FedEx Day. Het is een periode van 24 uur waarin iedereen mag doen wat ie wil. Met maar één opdracht: Na 24 uur moet je – alleen of als team – aan alle deelnemers laten zien wat je gemaakt hebt. Het project kan werkgerelateerd zijn, maar dat hoeft niet. Dit programma bevorderd creativiteit, stimuleert innovatie en is een gelegenheid voor teambuilding en ontwikkeling. Zo heeft Google de 20% regel. Werknemers mogen 20% van hun werktijd besteden aan hobby- en innovatieprojecten. Google producten zoals Gmail, Google News en Gtalk zouden op deze manier zijn ontstaan.

Zorg voor Easy Charge Moments

Opladen van energie kan op verschillende manieren. Hierbij is het belangrijk dat deze oplaadmomenten makkelijk zijn ‘in te pluggen’. Zoals stopcontacten die door het hele gebouw zijn verspreid, kun je oplaadpunten alom aanwezig maken zodat je werknemers niet ver hoeven te zoeken of veel moeite hoeven te doen. Denk aan mogelijkheden in beweging (bijvoorbeeld een wandelroute door het kantoor waar je lopende meetings kunt hebben) of het voorzien van gezond eten op verschillende plekken voor fysiek opladen. Focus plekken waar mensen in stilte kunnen werken en voordat ze gaan werken een focusoefening kunnen doen die ze geleerd hebben. Zo kunnen we veel voorbeelden opnoemen, maar het belangrijkste te onthouden is dat er een werkomgeving ontstaat waar de werkgever het belangrijk vindt de mogelijkheid te geven voor energie opladen.

Te weinig energie leidt tot een gebrek aan productiviteit, creativiteit en motivatie. In onze workshop Fuel for the fire krijgen deelnemers praktische tools om hun energie optimaal te benutten. Ben jij benieuwd naar hoe dit eruit ziet?

About The Author

Richard is een energieke en ambitieuze trainer die gelooft in succes door persoonlijke ontwikkeling. Mede dankzij zijn ervaring in thaiboksen op hoog niveau heeft hij een systeem ontwikkeld voor mentale training en discipline. Doorzettingsvermogen en lessen halen uit falen zijn speerpunten in zijn systeem. Richard gelooft in constante verbetering en een sterke mindset. Richard is gespecialiseerd in Wilskracht, Mindset en Communicatie.