Meer slapen of meer werken voor succes?

 

Slaap moet het vaak afleggen tegen werk. Vaak horen we over succesvolle mensen die weinig slaap nodig hebben. Jack Dorsay (medeoprichter van Twitter en Square) slaapt vier tot zes uur per nacht. Donald Trump heeft genoeg aan drie tot vier uur slaap. Richard Brandson (oprichter van Virgin Group) slaapt vijf tot zes uur. Toch is het niet altijd effectief om slaap in te leveren voor werk.

Door slaaptekort presteer je slecht

Goed slapen is niet alleen essentieel voor je fysieke en geestelijke herstel. Het is een belangrijke voorwaarde om overdag productief en energiek te zijn; om maximaal te kunnen presteren. Uiteraard krijg je op een dag meer gedaan wanneer je een werkdag van 16 uur hebt i.p.v. 8 uur, maar op lange termijn is dit niet effectief. Slaaptekort leidt tot impulsiviteit, verstoort je vermogen tot besluitvorming en innovatie en ondermijnt creativiteit. Op het moment dat je meer van zulke dagen hebt maak je meer fouten, lever je minder kwaliteit en verspil je je kostbare tijd. Het liefst wil je een productieve dag met hoge kwaliteit werk. Vraag jezelf aan het einde van een volle werkdag af: Is het effectief om nu door te werken of kan ik beter naar huis om genoeg te slapen? Het laatste zorgt ervoor dat je de volgende dag vol energie weer aan de slag gaat.

Hoeveel uur slaap heb je nodig?

Hier is geen simpel antwoord op mogelijk. Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt van persoon tot persoon. Voor 65% van de volwassenen is 7 à 8 uur voldoende. Anderen hebben genoeg aan 5 à 6 uur of moeten juist 10 uur slapen om fit te zijn. Dit heeft te maken met hoe jij je slaapcyclus doorloopt. Kortslapers komen sneller in de belangrijke slaapfasen die het belangrijkste zijn, de diepe slaap en de REM-slaap, waardoor ze sneller genoeg uitgerust zijn. Helaas is dit niet aan te leren, als je een langslaper bent kun je jezelf niet trainen om een kortslaper te worden. Houd aan wat voor jou het beste werkt. Als je het niet weet, probeer de 8 uur aan te houden. Je komt er vanzelf wel achter als je minder nodig hebt om volledig opgeladen te zijn. Het belangrijkste is dat je consequent bent en dat de kwaliteit van je slaap goed is. Je kunt netjes 8 uur in je bed gaan liggen, maar als de kwaliteit van je slaap niet goed is haal je nog steeds niet je optimale herstel uit je slaap. Dit heeft te maken met bijvoorbeeld: zit jij in je bed nog op je telefoon, heb je alcohol gedronken, de temperatuur van je slaapkamer etc.

Slaap kun je niet inhalen

Je hebt gister slechts 5 uurtjes geslapen dus vandaag wil je het inhalen door 11 uur te slapen. Dit heeft geen zin. Als je één avondje te laat naar bed gaat, kun je dat nog wel ‘rechttrekken’ door de volgende dag iets eerder naar bed te gaan. Maar chronisch slaapgebrek inhalen door een weekendje bij te slapen is niet mogelijk. Ben je echt heel moe of heb je veel op je bord, dan kun je wel iets extra slapen, maar dat is 1 à 1,5 uur langer. Als je moet bijtanken door bijvoorbeeld stress, dan kun je zo’n 2 uur extra slapen, maar dit kun je wel beter verdelen. Dus een uur eerder naar bed gaan en uur later opstaan.

Dus: sluit je dag op tijd af zodat je genoeg kunt slapen, ga op tijd naar bed en wees consequent. Elke dag op (ongeveer) hetzelfde tijdstip naar bed en hetzelfde tijdstip opstaan. Hierdoor krijg je meer energie, kun je meer aan en ben je een blijer persoon!

About The Author

Aïcha is de grootste fan van positief denken. Ze heeft een achtergrond in de fysiotherapie en gezondheidsweten- schappen. Ze barst van de energie na een rondje hardlopen, een les bikram yoga en een mindfulness moment. Ervan overtuigd dat goed voor jezelf zorgen een voorwaarde is om suczen te zijn, maakt ze je graag bewust van jouw eigen energie om optimaal te presteren. Aicha is gespecialiseerd in vitaliteit, optimaal presteren en energie- management.