Hoe je jouw PhD pitch boeiend maakt voor het publiek

 

Als promovendi of postdoc ben je uiteraard betrokken en enthousiast over jouw onderzoek. Jij ziet het belang ervan in, je bent gefascineerd door het onderwerp en alle details eromheen. Maar hoe breng je dat over op andere mensen tijdens een pitch of presentatie? Hiervoor is het van groot belang om jouw boodschap en opbouw aan te passen aan jouw doelgroep.

Betekent dit dat jij jouw presentatie of pitch elke keer weer moet veranderen? Jep! Vooral als de doelgroep verandert, want met presenteren is er geen one size fits all oplossing! Geen paniek. Je hoeft niet elke keer helemaal opnieuw te beginnen met het maken van jouw pitch, hier en daar een paar aanpassingen kan al voldoende zijn om een goede impact te maken.

Wie is jouw doelgroep?

Je doelgroep in kaart brengen is essentieel voor een effectieve pitch. Hoe meer je investeert in het analyseren van jouw publiek, hoe beter de pitch. Het publiek zal meer interesse hebben in wat je vertelt, het belang ervan inzien, en jouw boodschap beter begrijpen en onthouden. Dit levert niet alleen een geëngageerd publiek, maar het kan ook leiden tot kansen zoals samenwerkingen, fondsen, een nieuwe baan en meer.

Dus, waar let je op om jouw publiek goed in kaart te brengen? Er zijn talloze dingen die je kunt meenemen in jouw doelgroepanalyse. Dingen zoals leeftijd, gender, cultuur, intelligentie enz. We gaan ze hier niet allemaal bespreken, want dan wordt deze blog veel te lang. Daarnaast is ook niet alles altijd relevant. De onderstaande doelgroep kenmerken zijn de meest belangrijke om op te letten:

1. Expertise en achtergrond

Wat is de achtergrond van het publiek? Zijn ze experts op jouw onderzoeksterrein of zijn het leken? Dit is belangrijk om te weten omdat je de technische details van jouw onderzoek anders moet presenteren, afhankelijk van de expertise van het publiek. Zijn er termen, systemen, modellen die je eerst moet uitleggen en in hoeveel details? Je wil namelijk niet dat het saai wordt voor de mensen die al veel voorkennis hebben, maar ook niet dat het te snel gaat voor mensen met minder voorkennis.

2. Interesses

Wat zijn de interesses van het publiek? Zijn er specifieke gebieden binnen jouw onderzoek die aansluiten bij hun interesses? Door hierop in te spelen, kun je de aandacht van het publiek vasthouden en hun interesse wekken. Als je eenmaal de interesses van iedereen kent, kun je deze gebruiken om jouw pitch aan te passen. Probeer bijvoorbeeld om voorbeelden te geven die aansluiten bij hun interessegebieden.

3. What’s in it for them?

Bij het geven van een PhD pitch is het cruciaal om te begrijpen wat je publiek wil horen en wat hun belangen zijn. Waarom zijn ze daar? Wat hebben ze aan jouw onderzoek? Waarom zou dit belangrijk voor hen kunnen zijn? Misschien zijn ze op zoek naar nieuwe ideeën om hun carrière te bevorderen of willen ze meer weten over een specifiek onderwerp waar ze geïnteresseerd in zijn. Het kan ook zijn dat ze simpelweg op zoek zijn naar inspiratie. Het vinden van de overlap tussen jouw doelen en die van je publiek is de sleutel tot succes.

Kortom, om jouw PhD pitch boeiend te maken is het van groot belang om goed na te denken over de wensen en behoeftes van jouw doelgroep. Door hierop in te spelen en de overlap te vinden tussen jouw doelen en die van je publiek, kun je een impactvolle presentatie geven. Veel succes!

Jouw onderzoek samenvatten in een kort en krachtige pitch kan lastig zijn. De workshop Pitch your PhD is speciaal voor promovendi en postdocs die willen leren pitchen. In deze workshop vertaal je jouw onderzoek naar een aansprekend verhaal over je onderzoek. Wil jij een ijzersterke pitch maken?

About The Author

Farah is toegewijd om young professionals te helpen succes te bereiken. Dit doet zij door het geven van trainingen teneinde professionele vaardigheden te ontwikkelen. Dit is de brandstof die het vuur voedt dat Farah tot de drijvende kracht achter Mind Elevators maakt. Farah is gespecialiseerd in Presenteren, Personal Branding en Netwerken.