Zo maak je een sterke PhD pitch

 

PhD kandidaten vragen vaak: “Hoe kan ik mijn onderzoek samenvatten en tegelijkertijd alle relevante info geven?” Mijn antwoord blijft altijd hetzelfde: “Wat is jouw kernboodschap?”

Het begint namelijk altijd bij de boodschap. Wat moet het publiek onthouden? Dat is de kern van jouw presentatie of pitch. Vaak denk je dat je die wel weet. Je kent je eigen onderzoek toch? Je hebt een onderzoeksvraag, dat is toch genoeg? Nee. Het is essentieel om jouw kernboodschap uit te schrijven. In mijn workshops merk ik namelijk dat dit vaak lastiger is dan we denken. Vaak is een sterke, pakkende kernboodschap het resultaat van schrijven, nadenken, discussiëren, aanpassen, nog meer discussiëren en weer aanpassen.

Dit zijn drie vragen die nodig hebt voor een krachtige boodschap.

1. Wat moet het publiek onthouden na jouw PhD pitch?

Beantwoord deze vraag hardop. Je hoeft nog geen perfect antwoord te hebben of iets pakkends te verzinnen. Zeg gewoon het eerste dat in je opkomt en schrijf dat op. Misschien wil je dat het publiek meerdere dingen onthoudt. Schrijf ze dan allemaal op. Soms helpt het om eerst te brainstormen en alles op te schrijven. Vervolgens kun je dingen gaan wegstrepen en proberen om tot de essentie te komen. De allerbelangrijkste boodschap.

2. Is het wel echt een boodschap?

Een kernboodschap is niet het onderwerp van jouw presentatie. Het is ook niet de titel van jouw onderzoek. Er is een verschil tussen een onderwerp en een boodschap. Een onderwerp is bijvoorbeeld “Veilige werkplekken”, maar dat is geen boodschap. Een boodschap kan zijn: “Om veilige werkplekken te creëren heb je veiligheidsprotocollen nodig.” Check dus altijd of je de boodschap en het onderwerp niet door elkaar hebt gehaald.

3. Is het in gesproken taal?

Er is een verschil tussen de taal die we gebruiken wanneer we spreken en wanneer we schrijven. Een presentatie geven is heel anders dan een artikel of een e-mail. Stel je eens voor dat je een paper staat voor te lezen. Dat zou toch niemand volgen? De boodschap van jouw speech moet door iedereen onthouden worden. Dus schrijf het op in gesproken taal. Zo kan de boodschap van een PhD pitch zijn: “De MRI-scan kan de PET/CT-scan niet vervangen, maar het is raadzaam om het af te wisselen omdat MRI geen straling produceert.”

Als laatste kun je jouw kernboodschap aan een vriend of collega vertellen en vragen of hij/zij/hen het kan herhalen. Heeft diegene daar moeite mee? Dan is jouw boodschap nog niet helder of kort genoeg. Het kost wat tijd en energie om een heldere boodschap te formuleren, maar het is het wel waard!

Wil jij jouw onderzoek kort en krachtig presenteren en heb jij daar hulp bij nodig? In de workshop Pitch your PhD helpen wij je om de essentie van jouw onderzoek te vinden en die overtuigend te brengen. Meer weten?

About The Author

Farah is toegewijd om young professionals te helpen succes te bereiken. Dit doet zij door het geven van trainingen teneinde professionele vaardigheden te ontwikkelen. Dit is de brandstof die het vuur voedt dat Farah tot de drijvende kracht achter Mind Elevators maakt. Farah is gespecialiseerd in Presenteren, Personal Branding en Netwerken.