Presenteren zoals Ted sprekers? Dat kan met deze simpele techniek

 

Een van de krachtigste technieken die ik gebruik om presentaties te structureren is De regel van drie. Volgens Carmine Gallo, auteur van ‘Talk like TED’ is dit een techniek die door veel TED sprekers wordt toegepast. Iedereen kan dit toepassen en het werkt! Het is een simpele manier om jouw prestatie sterker te maken.

Wat is de regel van drie?

De regel van drie betekent simpelweg dat je jouw presentatie in drie delen bouwt. Drie punten die je wil maken. Drie argumenten. Drie verhalen. Waarom doen we dit? Omdat mensen informatie goed kunnen onthouden als ze per drie gegroepeerd zijn. Je ziet dit concept overal in het dagelijks leven voorbijkomen. De Nederlandse vlag heeft drie kleuren, zoals de vlaggen van veel andere landen. Veel merken hebben drie letters: ING, ABN, SAP, CNN. Aladdin mocht drie wensen doen en we kennen allemaal het verhaal van de drie biggetjes. Klinkt logisch toch?

Hoe gebruik je de regel van drie?

Pak jouw presentatie erbij. Kijk naar al jouw argumenten, al jouw onderzoek, analyses, informatie. Breng het nu terug naar de drie belangrijkste punten die jij wil overbrengen. De drie punten die jouw publiek moet onthouden. Kijk naar wat logisch en overzichtelijk is voor jouw onderwerp. Wat zou het publiek makkelijk kunnen volgen? Bijv. Hier zijn we begonnen, hier staan we nu, hier willen we volgend jaar zijn. Of: waarom we dit moeten doen, hoe we dit gaan doen, wat we van jou verwachten. Misschien wil je alleen de waarom gebruiken. Bijvoorbeeld: drie redenen waarom we meer thuis moeten werken.

Voorbeelden van de regel van drie

In veel bekende speeches zien we de regel van drie terug.
Veni, Vidi, Vici (Ik kwam, ik zag, ik overwon) – Julius Caesar
“Friends, Romans, Countrymen lend me your ears” – William Shakespeare
‘Never, never, never give up’ – Winston Churchill

Wellicht herinner je je het moment dat Steve Jobs de wereld compleet op zijn kop zette toen hij de eerste Iphone introduceerde: “An iPod, a phone, and an Internet communicator,” zei hij. “Are you getting it? These are not three separate devices. This is one device.” Een prachtig voorbeeld van de regel van drie in een onvergetelijke speech. Maar Mr. Jobs was niet de enige. Wat valt jou op aan de titels van deze Ted talks?

  • Three ways good design make you happy – Don Norman
  • My wish: three actions for Africa – Bono
  • The 3 A’s of awesome – Neil Pasricha

Juist! Ze gebruiken alle drie de regel van 3. Dus je weet wat je te doen staat bij jouw volgende presentatie: de magische regel van 3 toepassen!

In de workshop Drop the Mic leer je om je boodschap sterk neer te zetten en zelfverzekerd te presenteren. Ben jij Young Professional en is dit iets voor jou en je team? Of ben jij (HR)-manager en denk je dat jouw medewerkers hierbij gebaat zijn?

About The Author

Farah is toegewijd om young professionals te helpen succes te bereiken. Dit doet zij door het geven van trainingen teneinde professionele vaardigheden te ontwikkelen. Dit is de brandstof die het vuur voedt dat Farah tot de drijvende kracht achter Mind Elevators maakt. Farah is gespecialiseerd in Presenteren, Personal Branding en Netwerken.